tirsdag, desember 02, 2008

En innholdsrik dag!

I dag har det skjedd mye saker man kan skrive om, for eksempel har jeg sett massevis av havskillpadder..!

Nå er ikke flygefisk spennende lenger, for de har vi sett VELDIG mange av i dag... Mistet tellingen lenge før halvparten!
Vi er altså jeg og Robin, den andre elektriker lærlingen.

I dag har vannet vært HELT stille, som på midten av et tomt basseng, tidlig en søndags morgen.

I tillegg til flygefisk, har vi sett 7 havskillpadder iløpet av 9-kaffen, som varer i 30 minutter.
kun 2 av de var nærme nok båten til at vi kunne se de tydelig, og kun den ene fikk vi tatt bilder av.

Den første havskillpadda var utrolig morsom å se på, og selvom det sikkert ikke blir like morro å lese, skal jeg fortelle dere hva som skjedde... vennligst prøv å se det for dere...

Dette er altså grå-grønne skillpadder, med brun-grønt skall, og finner, ikke ben.

Den skillpadda her var av medium størrelse.. skallet var kanskje ... 30-40 cm i diameter, uten at jeg kan si det sikkert...

Den svømmer rolig rundt i dette digre, salte bassenget vi flyter på, og aner fred og ingen fare..!
MEN SÅ ... kommer det en bitteliten bølge fra det ikke fult så lille dråget jeg sitter i, og den får panikk!! FULL PANIKK!! Den tar finnene fatt og plasker løs på vannoverflata, som om det var en piraya som hadde biti stakkaren mellom ... bak ... finnene (?) ...!

Anyways... Den svømmer for harde livet, den vet tydligvis ikke hvor den skal, men den skal dit fort! Padda svømmer forover, bakover, opp og ned, mot båten, og vekk igjen.. Den er rett og slett helt forvirret der den svømmer rundt med en uventet bølge slående inn "ingensteds" fra!

Så roer den seg litt ned, og på halv fart puffer den seg bortover, vekk fra båten...

Jeg bare sier dere det.. Hvis noen av dere trodde at en havskillpadde beveger seg sakte, så tar dere SKAMMELIG feil..!
Fortsatt, så flyr de flygefiskene mye fortere, da!

Vi har også sett noen små rare røde fisker, som også har refleksene i orden..!
De svømte i stim forran båten, og i dét skyggen av båten kom over de, så vi småfiskene rettet seg nedover og pilte avgårde.. så vannspruten sto!
Helt sant.. de "sparket fra" så vannet sprutet..!


MEN .. Nok om fisk for i dag..!
Nå er det på tide å lære seg noen nye ord og uttrykk.. Er dere ikke enige?

For å starte lett, så kan jeg fortelle om chiefen som synes ordet "eksplodere" er for kjedelig, så hver gang han skal si at noe eksploderte, eksploderer, eller noen som helst form for dette ordet, sier han "eksplo-faen-meg-derte", antagelig importert fra engelsk, selvom det ikke funker bra med "ex-fucking-ploded", så brukes det jo i sammenhenger som "abso-FUCKING-lutely"!

...

Det går også ann å imortere norske ord og uttrykk til engelsk, har jeg fått vite i dag..
Kapteinen skulle skrive en mail, og fikk problemer da han skulle oversette "Steike gale!", som i "Mannen va' jo STEIKE GALE jo!" ... Da han heller ikke kom på hva "steike" var på engelsk ("frying"), brukte han "Cooking" (lage mat, ikke koke, det er boiling! ;))! Når man skal importere ord til engelsk, er det også viktig å huske på at når man skal uttrykke seg sterkt, MÅ man bruke ordet "FUCK", så setningen ble som så:
"The man was COOKING CRAZY, he was COOKING FUCKING CRAZY!"


Der har dere lært noe nytt i dag også...
Over til nyheter!!

- Terroristene som hadde tatt et 5-stjerners hotell i Mumbai, var pakistanske! (Dette er faktisk sant!)

- 3 svensker fra NDF (det Nasjonale Dysletiker-Forbundet), har omkommet i Trollstigen, da de prøvde å hoppe fra toppen med flatskjerm!

- Dette er fra den samme gruppen som i forrige måned marsjerte i Stocholm med plakater der det stod "Hej til Narkotika!"

- Også har jeg begynt å lese bok, også denne turen, atter en gang er forfatteren Jo Nesbø, denne gangen heter boken "Hodejegerne"! Startet i går, så har ikke kommet så langt ;)


- Untill next time!

3 kommentarer:

Anonym sa...

haha, det var ikke kjedelig at all !
Jeg har hørt historien før og jeg dævver av latter :p
Tenker nok bare på innlevelsen i stemmen din da du ringte og fortalte den historia istad xD

Ole // Prince Ralis sa...

Jeg husker ikke hvordan jeg fortalte historien, men hvis man SER den skillpadda... Man KAN ikke fortelle den historien uten innlevelse, det er brudd naturlovene, eller noe i den duren..!

Anonym sa...

hah, blir stadig imponert over hvor god du er til og formulere deg Ole, nesten så en ser for seg fisken og den stakkars forvirret skilpaden:)

Men flott at du jobber og koser deg da, som jeg ble fortalt når jeg var lærling: Vær en svamp, sug til deg så mye kunnskap du bare kan kompis:)